tirsdag den 3. november 2015

Longdraw

Jeg er næsten lige blevet færdig med dette garn, og man kan ikke længere se hvor besværligt det var at spinde ;-) Det er en blanding af shetlandsuld, silke og hør. Og det var høren der gav mig problemer.




Da jeg først gik igang med fibrene spandt jeg som jeg plejer, men jeg kunne hurtigt set at det blev alt for hårdt og fast... Hmm.. så forsøgte jeg med mindre tvist, men selv med så lidt tvist at garnet kun akurat holdt sammen var jeg stadig ikke tilfreds.
Jeg gav egentlig op, men var så til strikke/spinde cafe hos Birthe som har garngalleriet, hvor jeg har købt fibrene, og bad om gode råd. Det fik jeg for hun foreslog nemlig at jeg spandt det longdraw over fold! Ja ja, tænkte jeg, det er jeg nu ikke sikker på jeg kan.. I hvert fald ikke så jeg bliver tilfreds ;-) For mig har det at spinde "Woolen" altid virker meget tilfældigt, og uens, og den slags garn får jeg bare ikke strikket med.
Men efter tilpas tid i skammekrogen kom fibrene frem igen. Jeg kunne jo lige så godt give det mit bedste forsøg, så blev jeg da forhåbentlig en erfaring rigere, selv hvis jeg ikke brød mig om det færdige garn.



Til mig store overraskelse var det faktisk sjovt og slet ikke så svært som jeg troede at spinde på denne måde :D Jubii. Men selvom garnet blev rigtig dejligt og luftigt, så må jeg indrømme at indholdet af hør stadig ødelægger det lidt for mig, så jeg tror ikke det er en blanding jeg kommer til at vælge en anden gang.

Jeg endte med 76,5 g og 335 m. Jeg startede godt nok med 100 g fibre, men alle mine mislykkede forsøg kostede jo også lidt.
Det virker tykkere end andet jeg har spundet med den løbelængde, så det er bestemt en teknik jeg skal have prøvet igen ;-)

1 kommentar:

  1. Flot kæmpet, Janne! Man skal aldrig give op .. :-)
    At garnet er tykkere end ved din normale spindemetode er et resultat af at "long draw"-teknikken jo er en mere luftig spindeteknik: garnet bliver mere luftigt/loddent/fluffy.
    Men altså - superflot!

    SvarSlet