søndag den 25. august 2013

Bare et spørgsmål om tid?


Tja, måske ;-)

I hvert fald er der kommet en rok i det lille hjem... Jeg har købt den brugt, uden overhovedet at vide hvad jeg skulle kigge efter, men jeg var heldig, og rokken virker (så vidt jeg kan sige ;-)) som den skal. 

Bagefter var jeg på Ashfords hjemmeside for at se om jeg kunne finde lidt info om min rok, og det viser sig at den er cirka lige så gammel som jeg, det er altså en sjov deltalje synes jeg. 

Jeg har godt nok kigget på en anden model, jeg hellere vil have, men denne var billig, og en nem måde for mig at se om det med at spinde på rok også er noget jeg vil. 

Første forsøg er BFL, 14 gram. Det gik nogenlunde, men jeg måtte tvinde efter på håndtenen, for jeg kunne ikke få garnet bare i nogenlunde balance på rokken. 



Der blev lige knap 50 meter.


Næste forsøg er Shetlands uld. Det gik bedre, og det er tvundet på rokken også. Ikke helt i balance, stadig lidt undertvundet, men okay efter en gang vask.  





53 gram, 178 meter efter vask, 2-trådet. Ikke helt så tyndt som jeg spinder på tenen, men meget godt for et 2. forsøg synes jeg ;-) 

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om det endnu. Jeg mister meget kontrol med rokken, men jeg tror det mest er fordi det er nyt, og håndtenen har jeg efterhånden tilbragt en del timer sammen med, så selvfølgelig har jeg mere føling med den. 

Nåe ja, og som ventet kan man ikke spinde på rok i mit hus, når ham den 5-årige er i nærheden ;-) så det må blive en aften-ting. Håndtenen kan jeg bedre lige snuppe uden for rækkevidde, hvis det fanger hans opmærksomhed. 

4 kommentarer:

  1. Tillykke med rokken ;) Jeg har også en Ashford og elsker den :D kan ikke helt lure på siden hvor gammel min er godt nok... kunne ellers være sjovt at vide. Så på oversigten, men... skal nok vide lidt mere om sådan nogle, for helt at være sikker ;)

    Det er sjovt, at du skriver, at du mister kontrollen med rokken i forhold til håndtenen - jeg oplever det modsatte. Håndtenen har jeg slet ikke styr på (den jeg først prøvede), men på rokken kan jeg hitte ud af det...

    (og så har jeg også en 5-årig, som meget gerne vil hjælpe med at spinde, hvis jeg sætter mig... suk! :) )

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)

      Jeg tror det kommer an på hvad man får vendet sig til. Jeg tjekker tvist i garnet ofte på håndtenen, fordi man vinder på i hånden, så der er mulighed for lige at tjekke hvor meget det snor sig. Det mister jeg på rokken. På håndtenen har jeg mulighed for også at tjekke tykkelsen når jeg vinder på, på rokken bevæger snoren man har spundet sig jo hele tiden, så det er svært at se.

      Men jeg kan faktisk godt huske at jeg de første gange med håndten fumlede en del, så jeg havde måske bare lidt for høje forventninger :-)

      Jeg kunne se at min rok havde 2 hastigheder og et logo, så den må være produceret før 89, men efter 83 ;-)

      Er din også en Ashford?

      Slet
  2. Jeg stopper rokken jævnligt for at tjekke hvordan det går når jeg tvinder ;) man kan trække garnet lidt ud for at se om det snor sig sammen eller om det hænger jævnt.

    Hvordan ser du det med to hastigheder? Min er også en Ashford ja :) og den har det der logo på det bagerste ben...

    SvarSlet
    Svar
    1. De to hastigheder: på min vinge/flyver er der to steder snoren til hjulet kan sættes omkring = 2 forskellige hastigheder, måske det hedder trisse størrelser på dansk? På de "nye" (efter 1989) er der 3 ;-)

      Slet