søndag den 14. juli 2013

En ommer

Jeg har ikke rigtig rørt min håndten de sidste par dage, lysten manglede fuldstændig. Jeg undrede mig, og tænkte om det virkelig bare var en fix ide? Det kunne jo være det bare ikke lige var mig alligevel, det der med at spinde.

Nå, men stædig har jeg jo altid været, så jeg greb den i dag, og tænkte "Det skal være løgn!". Og så spandt jeg videre på det lilla.. Og jeg blev mere og mere irriteret!

Det ville bare ikke som jeg ville, og mit garn blev slet ikke så jævnt som jeg efterhånden har en forventning om at det skal være. Men så kom jeg til at se på den uld jeg spandt, det skulle jeg jo nok have gjort noget før, for jo længere jeg kom ind i bundtet jo mere filtet var det.. Øv.



Måske har det ligget for længe, eller for varmt eller? I hvert fald røg det lilla af håndtenen, så må jeg se om jeg vil tvinde de 12 gram senere, det kan jo stadig bruges sammen med den i pink.

Jeg greb et stykke af den grå merino fra tidligere, og nu elsker jeg igen at spinde. Det går sååå nemt i forhold til den kamp jeg havde med den lilla filt-tot :-) men så blev jeg igen klogere, nogle gange skal der bare lidt stædighed til.

2 kommentarer:

  1. Kæreste Janne :-)
    Det er HELT normalt at have dage-uger hvor man ikke rigtig kan finde spindegejsten ;-) OGSÅ selvom man er ny spinder :-D
    Du kan prøve at tage nogle totter af den lilla uld og nærmest ruske ulden i længderetningen for at løsne den op fra en let filtet tilstand. Jo mere du løsner ulden,jo nemmere er den at spinde af. "Riv" evt uldbåndet af i tynde strimler, så er det også meget lettere at spinde med, hvis der er filtede steder.
    Men hvis der er faste, sammenfiltrerede klumper som ikke kan løsnes som jeg har beskrevet, så er den ikke værd at arbejde med.
    Men dejligt at du fik lyst igen da du fandt en god uld ;-)
    Fortsat god spinde-lyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Jeg har nu allerede på et par korte aftener spundet mere af den grå, end jeg nåde af den lilla på 1½ uge, så det går altså bare hurtigere med god uld.

      Der er nogle små klumper i den lilla, som er helt filtede, men de kan rimeligt nemt pilles fra, så mange er der heller ikke, men ellers er det primært fordi fibrene hænger for godt sammen, så jeg skal hive for hårdt. Lige nu får det lov at ligge, livet er for kort til at spinde af irriterende fibre ;-) I hvert fald når man stadig er nybegynder

      Slet